Єлеосвячення
Соборування – це Таїнство, в якому при помазанні тіла єлеєм призивається на хворого благодать Божа, що зціляє немочі духовні і тілесні. Таїнство називається “соборуванням”, бо його в ідеалі повинен здійснювати «собор» з семи священиків.
Історія Таїнства сходить до апостолів, які, отримавши від Ісуса Христа владe «зціляти хвороби», “багатьох хворих мазали оливою і зціляли” (Мк. 6:13).
Під час звершення таїнства читають сім текстів з Апостольських послань і сім – з Євангелія. Після кожного читання священик здійснює помазання чола, губ, грудей і рук тяжко хворого освяченою олією – єлеєм. По закінченні останнього читання Священного Писання він покладає розкрите Євангеліє на голову хворого і молиться про прощення його гріхів.
Єлеосвячення вимагає від людини віри і покаяння. Зцілення – це вільний дар Всеблагого люблячого Бога, а не неминучий результат якихось зовнішніх дій. Тому Таїнство Єлеопомазання не є магічним ритуалом, результатом якого буде неодмінна фізичне зцілення.
Після або перед Таїнством Соборування православні, як правило, намагаються сповідатися і причаститися.
Що таке Соборування?
священик Олександр Богдан
Соборуємося за правилами
Під час Великого посту майже у всіх храмах за традицією відбувається соборування або інакше воно ще називається Таїнством Єлеосвячення. Про Таїнство, про його зміст і значення написано вже чимало брошур і статей. Хочеться розповісти про практичну сторону Таїнства.
А навіщо насправді треба зібратися?
Дуже добре з цієї теми висловився протопресвітер Олександр Шмеман: «Але ми знаємо, – пише він, – що будь-яке таїнство є завжди перехід і припущення… Христа просили про зцілення, а Він прощав гріхи. У Нього шукали “допомоги” нашого земного життя, а Він перетворював її, пропонував спілкуватися з Богом. Так, Він зцілював хвороби і воскрешал мертвих, але зцілені і воскреслені їм залишалися схильні до невблаганного закону вмирання і смерті… Справжнє зцілення людини полягає не у відновленні – на якийсь час! – його фізичного здоров’я, а у зміні, воістину перекладання його сприйняття хвороби, страждань і самої смерті… Мета таїнства у зміні самого розуміння, самого сприйняття страждань і хвороби, у сприйнятті їх як дарувань страждань Христових, втілених Ним у перемогу”. словами, соборування потрібне для того, щоб людину зміцнити в хворобі, духовно підтримати її.
Чи прощаються в Таїнстві Єлеосвячення забуті гріхи?
Чомусь ця думка зараз дуже поширена. Виходить, якщо людина, яка на сповіді забуде назвати якийсь гріх, то вона попрощається їй під час іншого Таїнства. Деякі люди взагалі почали думати, що на сповіді можна навіть приховувати, тобто приховувати свої гріхи: «Все одно потім піду поборюся, і все попрощатися». Ті, хто так думають, дуже помиляються.
Хіба на сповіді нам прощаються не лише названі гріхи?
Подумайте самі, чи зможемо перерахувати всі наші гріхи (зазвичай називаються від останньої сповіді)? Іноді важко утримати все у своїй пам’яті. У такому разі можна все записати на папірець і на сповіді зачитати. Однак, складаючи список своїх гріхів, ми все одно не згадаємо. Навіть якщо будемо вести щоденник і записувати все у подробицях, у будь-якому випадку є гріхи, на які ми можемо не звернути уваги або не порахувати їх за гріх. Виходить, що як не намагайся, а всі гріхи на сповіді не назвеш.
Тоді що відбувається з неназваними гріхами?
Нинішній митрополит Іларіон (Алфєєв) розповідав, що під час лекції в Московській Духовній Семінарії він висловив думку, що на сповіді прощаються всі гріхи. Один студент заперечив і сказав, що підніме творіння святих отців і доведе протилежне. Через півроку роботи в бібліотеці цей студент підійшов до владики Іларіона і сказав: «Ви мали рацію, прощаються всі гріхи». Якщо людина щиро кається, прощення він отримує у всіх своїх гріхах. Якщо якийсь неназваний забутий гріх турбує, то люди зазвичай називають його на наступній сповіді.
Для більшої впевненості наведемо слова дозвільної молитви, яку священик читає після сповідання. «Господь і Бог наш Ісус Христос, благодаттю і щедротами Своєї людинолюбства, нехай простить ти (твоє) чадо (ім’я) вся твоя гріхи. І я негідний ієрей владою Його мені даною прощаю і дозволяю тебе від усіх твоїх гріхів».
Що ж буває з гріхами, які ми приховуємо за власним соромом?
Перед початком сповіді священик зазвичай читає особливі молитви. Одна з них звучить так: «Брати і сестри, Христос невидимо чекає, приймаючи ваше сповідання. Не соромтеся і не бійтеся, і не приховуйте нічого на сповіді. Священик є лише свідком, який свідчить про все, що ви скажете. Якщо що приховаєте, подвійний гріх залишається на вас …»
Тож чи потрібно тоді, перед соборуванням сповідатися?
Однозначно це питання відповісти не можна. Традиційно люди зазвичай сповідаються, хоча ніхто не забороняє зібратися, не сповідавшись напередодні. Якщо ви людина церковна, то ви будете регулярно сповідуватися, і у вас це вийде само собою. Якщо ж ви ще не зовсім воцерковилися, то можете сповідатись перед або відразу після соборування. Аналогічно і з Причастям.
Приходити треба натще?
Зовсім необов’язково. Досить часто Таїнство Єлеосвячення відбувається увечері. Тому дивіться, щоб ви не зомліли від виснаження. Натщесерце прийнято приступати тільки до Таїнства Причастя. Навіть сповідатися можна, попередньо поснідавши. Тільки після такої сповіді вже не йдіть причащатися.
Що із собою брати?
Брати з собою треба терпіння, тому саме чинопослідування триває як мінімум годину, а то й аж дві. Можна, наприклад, взяти з собою текст чинопослідування і стежити, щоб глибше перейнятися змістом Таїнства. В Інтернеті є переклади російською мовою, наприклад, на сайті http://wertograd.narod.ru/ у розділі «Богослужіння» зможете знайти все наслідування. Деякі люди приносять судини з олією (олією). Бажано з оливковим, бо голуб під час всесвітнього потопу приніс Ною саме оливкову гілку, і ялин символізує примирення з Богом. Але оскільки оливкова олія у нас не дешева, то можна використовувати будь-яке інше, наприклад, соняшникову. У освячений ялин священик вливає вино. На згадку про те, що милосердний самарянин вилив пораненому ялин і вино (Лк. 10:34). Тому не варто приносити пляшки із жалюзями. Після закінчення можна забрати своє масло додому і помазувати їм хворі місця.
Щоб не залишилося жирних плям на одязі, можуть стати в нагоді паперові серветки або ж можна втирати масло в шкіру.
Свічку, яку під час Таїнства тримають у руці, можна придбати у храмі. Тому треба не тільки не спізнюватися, але прийти раніше. Також необхідно ще записатися, оскільки під час молитви згадуються поіменно всі, хто збирається.
У що вдягатися?
Одягатися потрібно у зручний одяг. Помазуються оливою лоб, ніздрі, щоки, вуста, верхня частина грудей та долоні з обох боків. Звичайно, нерозумно буде одягнути светр із високим коміром. Ще раз повторю, що помазується верхня частина грудей, тому жінкам не потрібно приходити із глибоким декольте. Крім того хустку слід зав’язати таким чином, щоб вона теж не заважала помазуванню.
Чи можна зібратися дітям?
Якщо дитина вже у свідомому віці, готова вислухати пояснення та зрозуміти, для чого потрібно зібратися, тоді чому б і ні. Тільки дивіться самі, щоб вам не довелося постійно відволікатися від молитви, і робити вашому малюку зауваження, що він погано поводиться. Не всі діти зможуть витримати півтори-дві години рівно стояти.
А нехрещений може зібратися?
У всіх Таїнствах та обрядах Православної Церкви може брати участь лише той, хто належить Православній Церкві. Нехрещений не підпадає під цю категорію, як і католик чи представник будь-якої іншої віри.
Що найголовніше у соборуванні?
Не можна в Таїнстві виділяти щось головне, а щось другорядне. Неправильно міркують ті, хто думає, що головне «вимазати» олією. Олей сам по собі не має ніякої магічної сили. Якщо людина не має віри, якщо під час соборування не молиться, все, що читається, пропускає повз вуха, то тоді для неї Таїнство стає безглуздим. До зібрання, як і до будь-якого Таїнства, слід приступати зі страхом Божим та вірою.