Перейти к содержимому

Я втомився жити, мені все набридло

Я втомився жити, мені все набридло

 

Ела Рэйн

Навчальний рік добігав кінця, чергова сесія була не за горами, а на вулиці радісно посміхалося сонце, зустрічаючи кожного студента, що виходить з дверей. Студенти, ще трохи постоявши поряд з альма-матер, поспілкувавшись, розходилися в різні боки. Але мій погляд прикований до одного з них. Ян турбував мене і раніше, але цей рік став просто піком його прогулів. Коли я входжу в аудиторію, його місце найчастіше порожнє, він рідкісний гість у своїй групі, і навіть коли він з'являється, можна з упевненістю сказати: подумки він десь далеко.

 

Згорбившись і опустивши очі в парту, неначе на ній написано щось украй важливе, він не реагує на питання викладача, потім встає, і, не дивлячись на вас, щось говорить собі під ніс.

 

Я знаю, що в цьому великому, нескладному хлопчині ховається дуже ранима і крихка душа, зайва вага - це залізобетонна броня, що укриває її. Незвичайно начитаний, для молоді нашого часу, що схоплює все на льоту, він, проте, посилено прямує до відрахування. Спроби поговорити один на один не давали належного результату. Але сьогодні настала година Х. Яна не допускають до сесії із-за хронічних прогулів, учбовий план ним не освоєний, не написані і не захищені курсові роботи. Шансів вийти на сесію і перейти на випускний курс у нього немає.

 

Ми розмовляємо, вірніше, ні, я розмовляю, розкладаю ситуацію, що склалася, а він відводить очі і мовчить. Потім, дивлячись крізь мене на вікно, в яке б'ється сонячний промінь, вимовляє: "Я втомився жити, мені все набридло".

 

"Слава Богу, - проноситься в моїй голові, - хоч заговорив, і те добре. Ось звідси і почнемо танцювати".

 

- Як ви, дорослі, так можете жити? День у день все одно і те ж : прокинулися,повмивалися, поснідали і на роботу, увечері прийшли додому, приготували вечерю, поїли, подивилися телик і спати, а на ранок все повторюється. Вам не нудно, ні? А мені нудно, я не хочу так жити. Ви фільм "Особливо небезпечний" дивилися? Ось перші хвилин десять - це я. Живе собі хлопець, недотепистый такий, і усі ним зневажають, але серйозно ніхто не сприймає.

 

Незадовго до цієї розмови дзвонила мама Яна, запитувала про його успіхи і відвідуваність. Поохала, почувши, що відвідуваність анітрохи не змінилася з її останнього дзвінка, і сказала: "Ми не знаємо, що з ним відбувається. Він перестав з нами розмовляти, прийде з Макдональдсу, ми його туди відправили підробляти і для того, щоб з людьми вчився спілкуватися, в кімнаті закриється - і все". Батьки люблять Яна, але їх дуже дивує і напружує той факт, що у двох рухливих, як ртуть, людей виріс повільна і закрита в собі, як банківський сейф, дитина.

 

- Чому так відбувається? Мене не радує нічого: ні навчання, ні книги, - зовсім нічого. Мені здається, що хочеться чогось цікавого, але чого, я і сам не знаю.

 

Видавши фразу, Ян замовк і знову опустив очі, його обличчя покрилося червоними плямами, неначе він сказав щось непристойне.

 

- Ян, давай ми зараз поговоримо про те, що відбувається з тобою, а потім визначимося, що робити далі.

 

- Спершу, дозволю собі помітити, що втрата сенсу життя може статися у будь-якому віці - як у підлітка в чотирнадцять років, так і у людини, що вийшла на пенсію. Це може переживатися по-різному: від стану постійної нудьги до повного безглуздя життя і відчуття крижаного дихання "безодні". У такому стані людина може створити з собою багато нехороших речей.

 

- У мене буває дике бажання напитися, але я погано переношу алкоголь, потім буде зовсім огидно.

 

- Я раджу тобі, при нагоді, прочитати книги дивовижної людини Віктора Франкла "Сказати життю "Так"!: психолог в концтаборі" і "Воля до сенсу". Він писав, що проблема людини в тому, що йому, на відміну від тварини, ніякі інстинкти і спонукання не говорять, що треба робити, а також, на відміну від минулих віків, умовності, традиції і цінності не можуть сказати, що повинна робити людина.

 

У минулому, якщо ти син священика, то і твоя дорога в семінарію; син селянина - на ріллю; дворянський син - домашнє навчання, а потім в ліцей або військове училище, і потім служба в армії. Зараз ці умовності і традиції зникли, і людина замість того, щоб відчути свободу вибору, навіть і не знає, чого вона насправді хоче. Ось і виходить, що вона або робить те, що роблять інші, або те, чого хочуть від неї інші люди.

 

- Ось я і не хочу робити те, що хочуть від мене батьки. Закінчити інститут, знайти роботу, потім одружуватися, подарувати їм онуків.і все? А де я сам в цій картині? Мене тут немає, це таке життя, яке може прожити багато хто.

 

- Ян, а ти пробував зрозуміти сам, чого хочеш ти?

 

Він замовкає і потирає долоні. Втім, це було, швидше, риторичне питання, адже батьки завжди устигали виконати якесь його бажання швидше, ніж він додумався до нього. Так, на жаль, буває зовсім нерідко, ми краще за дитину знаємо, як йому треба одягатися, з ким дружити, і наполегливо нав'язуємо йому свою думку, не звертаючи уваги на його опір. У випадку з ним, опором став відхід в себе.

 

- Чим це відгукнеться для мене? Ну, втрата сенсу життя?

 

- Існує умовно три шляхи розвитку. Перший - це шлях нігілістичний, ти багато читаєш і він відомий тобі по класиці 19 віків - Базарів, Печорин та ін. У наш час це проявляється таким чином: "Ну, придбаю ще одну квартиру, будинок, машину, а що далі"?. Нігілісти усе висміюють, знецінюють. Якщо у друзів будуть високі цілі, то вони не забудуть над ними почати іронізувати. Вони не шкодують не лише інших, але і себе, згадуючи свої юнацькі мрії як наївну дурість.

 

Другий шлях - повна протилежність нігілістичному. Людина прагнутиме щось робити, метушитися, і часом це якісь незначні справи, але вони займають увесь час. Найголовніше - не зупинятися, тому що зупинка небезпечна, в голову полізли всякі думки: а навіщо я це роблю, чому я бігаю по кругу, як циркова конячка. Такі люди завжди фонтанують ідеями, вони "бадьорі і свіжі" і усіма силами показують оточенню, як у них все прекрасно.

 

- Це Ви випадково не про мою колишню однокурсницю говорите?

 

І тут я подумки посміхнулася, розумне хлопченя, ох розумний. Я не то що не збиралася приводити її випадок як приклад, але і до моменту, як Ян поставив це питання, навіть і не згадувала про неї. Її відрахували пару років назад, але спосіб життя дівчини був саме такий. Вона хапалася за якісь роботи, скрізь фонтанувала ідеями і піарила себе направо і наліво, потім втрачала ці роботи і мчала далі.

 

- Ні, я згадала про неї, тільки коли ти запитав. Третій шлях, з ним люди найчастіше звертаються до фахівців - це: депресії, алкоголізм, наркоманія і інші неприємні стани, що руйнують особу людини і призводять до сумних наслідків. Це нерідко відбувається з людьми, що прагнуть тільки до матеріальних досягнень і в якийсь момент  заходять у безвихідь. Є все, але нічого не радує. Якщо людина в змозі ставити перед собою усе нові і нові цілі, більш амбітні, ніж досягнуті, вона може уникнути безвиході, але для цього потрібний азарт, талант і уміння ставити такі цілі.

 

- Я правильно розумію, що повинен якось з цього стану виходити, щоб не потрапити ні на один з шляхів?

 

- Так, ти правильно зрозумів, треба повертатися до життя, досить киснути у своїй внутрішній табакерці. Тебе чекає серйозний струс, майже як у фільмі "Особливо небезпечний", але ти сильний і повинен знайти себе.

 

Подальша розмова була недовгою і торкалася його проблем з навчанням і того, що можна зробити.

 

Після того, як за Яном закрилися двері, я думала про те, що якщо він зважиться на свій вчинок, то смак до життя повернеться, не може не повернутися. А так само про те, що іноді батьки не звертають уваги на такий стан підлітків або молодих людей, поки не починаються ускладнення. Зате вони успішно з пелюшок грають роль такої задушливої грілки для дитини, що примудряються зовсім атрофувати усі його бажання до пізнання навколишнього світу.

 

У дорослих, людей, що відбулися, оточення нерідко так чи інакше зацікавлене в тому, щоб такий стан речей зберігався. Користуючись тим, що у найдорожчої половини загублений сенс життя і він(вона) увесь в собі, друга половина може вести бажаний спосіб життя, не озираючись на чоловіка(дружину).

 

Нам зовсім непросто жити у сучасному світі, де кожен повинен прокладати свою дорогу, але людина, з одного боку, - істота дуже крихка і ранима, а з іншої - це особа, що володіє глибиною і своїм неповторним, унікальним ресурсом для життя у будь-якому середовищі. Ось тільки щоб ця особа змогла проявити себе в майбутньому, ми повинні подарувати своїм дітям любов і тепло, ми повинні дати їм можливість відчути запаморочливий смак свободи, щоб ним було до чого прагнути.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Лимит времени истёк. Пожалуйста, перезагрузите CAPTCHA.

*

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.