Перейти к содержимому

ВОСКРЕСІННЯ ГОСПОДНЄ(ПАСХА )

 

ВОСКРЕСІННЯ ГОСПОДНЄ(ПАСХА )

Великдень - шлях з пекла

диякон Андрій Кураєв

Великдень - це не просто свято. Це - суть християнства . Якщо ми уважно прочитаємо апостольські послання і подивимося ті перші проповіді , що приведені в « Діяннях апостолів» , нас чекає сюрприз: апостоли не знають ніякого « вчення Христа». Жодного разу вони не кажуть « як учив нас Господь ", не переказують Нагірну проповідь і не передають з вуст у вуста розповіді про чудеса Христові . Найважливіше цього для них одне: Він помер за гріхи наші, але й воскрес . Великодні події - ось основа християнської проповіді. Християнство - не " вчення ", не моралістика , а просто розповідь про факт . Апостоли і проповідують тільки факт - подія , очевидцями якої були .

Але при цьому вони говорять про Воскресіння Христове не як про подію лише в Його житті , але і - в життя тих , хто прийняв пасхальне благовістя , - тому що «Дух Того , Хто воскресив із мертвих Ісуса , живе у вас" ( Рим.8 : 11 ) . Незвичайність сталося з Христом в тому , що смерть Його і воскресіння « діє в нас» ( 2 Кор.4 : 12 ) .

І з тих пір кожен християнин може сказати: найголовніша подія в моєму житті сталася в Єрусалимі , « за Понтія Пилата » ...

Що ж ми святкуємо у Великдень ? Про богослов'я говорити сучасним людям складно , тому придивимося до того , що говорить про це ікона.

Але в православній іконографії немає ікони Воскресіння Христового ! Знайоме усім нам зображення Христа ,що в білосніжних ризах виходить з гробу з прапором у руці , - це пізніша католицька версія , лише в після петровськийчас з'явилася в храмах. Традиційна православна ікона не зображує момент Воскресіння Христа. Існує , однак, чимало ікон , напис на яких говорить , що перед нами «Воскресіння Господа нашого Ісуса Христа » , а реальне зображення все ж оповідає про події , що мали місце днем раніше - у Велику Суботу. Великодньою іконою Православної Церкви є ікона « Зішестя в пекло» .

Христос на цій іконі начебто абсолютно статичний . Він тримає за руки Адама і Єву. Він тільки готується вивести їх з місця скорботи. Вихід з пекла ще не розпочався. Але щойно закінчився спуск : одяг Христа ще майорить (як після стрімкого спуску ) . Він вже зупинився , а одяг ще опадає слідом за Ним. Перед нами - точка граничного сходження Христа , від неї дорога піде вгору , від пекла - в Небо . Христос увірвався в пекло , і розтрощені ним ворота пекла , розламані , лежать під Його ногами.

схождение во ад

« Зішестя в пекло» являє нам , як відбувається перемога Христова : не силоміць і не магічно - авторитарним впливом , але - через максимальне « Самоістощаніе » , самоприниження Господа . Старий Завіт оповідає , як Бог шукав людину . Новий Завіт , аж до Пасхи , нам говорить , як далеко довелося піти Богу , щоб знайти все ж Свого Сина.

Вся складність іконографії Воскресіння пов'язана з необхідністю показати , що Христос - не тільки Воскреслий , але й Воскреситель . Вона говорить про те , - навіщо Бог прийшов на землю і прийняв смерть.

На цій іконі подано момент перелому , мить зустрічі двох різноспрямованих , але єдиних за метою дій : гранична точка Божественного сходження виявляється початковою опорою людського сходження. «Бог став людиною , щоб людина стала богом » - така золота формула православного розуміння людини.

Ці (раніше закриті) можливості перетворення відкриваються для людини стрімко - « у єдиному часі». «Великдень» і означає « перехід» , стрімкий порятунок. У старозавітні часи пасхальним хлібом були опрісноки - безквасні хліби , виготовлені нашвидкуруч з тіста , яке ніколи було навіть заквасити . Так само стрімко здійснюється і звільнення людства ( вже всього людства , а не тільки єврейського народу ) від рабства ( вже не єгипетському фараону , але самої смерті і гріха).

Головний сенс іконографії Воскресіння - сотериологічний . « Вірне слово: коли разом із Ним померли , то з Ним будемо й жити » ( 2 Тім.2 : 11 ) . «Як Христос воскрес із мертвих славою Отця , так і нам ходити в оновленому житті . Бо якщо ми з'єднані з Ним подобою смерті Його < у хрещенні > , то повинні бути з'єднані і подобою воскресіння , знаючи те , що нашадревня вражена гріхом людська природа розп'ятий з Ним ... щоб не бути нам більше рабами гріха » ( Рим.6 :4- 6 ) .

Воскресіння Христа - це дарована нам перемога. Або - перемога Христа над нами. Адже ми зробили все , щоб Життя не « Перебувало в нас» : вивели Христа за межі граду своєї душі , своїми гріхами прибили Його до хреста , поставили варту біля гробниці і запечатали її печаткою невір'я і безлюбовного . І - всупереч нам , але заради нас - Він все-таки воскрес .

Тому іконописець , завдання якого - передати пасхальний досвід Церкви - не може просто представити саму сценку исхождения Спасителя з гробу . Іконописцю необхідно пов'язати Воскресіння Христа з порятунком людей. Тому великодня тематика і знаходить своє вираження саме в зображенні зішестя в пекло .

Розіп'ятий в п'ятницю і Воскреслий у Неділю , Христос в суботу сходить у пекло ( Еф.4 :8- 9 ; Дії.2 : 31 ) , щоб вивести звідти людей , звільнити бранців.

Перше , що кидається в очі в іконі зішестя , - це те , що в пеклі знаходяться ... святі . Люди в німбах оточують Христа , що зійшов в пекло і з надією дивляться на Нього .

До Пришестя Христового , до того , як Він поєднав у Собі Бога і людини , для нас був закритий шлях у Царство Небесне . З гріхопадіння перших людей в структурі світобудови сталася подія, яка перервала життєдайний зв'язок людей і Бога. Навіть після смерті справедливий не з'єднувався з Богом.

Стан , в якому перебувала душа померлих , в давньоєврейській мові позначається словом « Шеол » - безвидне місце , сутінковий і без - образне місце в якому нічого не видно ( Іов.10 :21 -22) . Це скоріше стан тяжкого і безцільного сну ( Іов.14 : 12 ) , ніж місце якихось конкретних мук. Це « царство тіней» , ця уявність в своєму мареві приховувала людей від Бога. Найдавніші старозавітні книги не знають ідеї посмертної нагороди , не очікують раю.

У зв'язку з цим в атеїстичній літературі зустрічається твердження , що тут пролягає непрохідна прірва між Старим і Новим Завітом : новозавітна орієнтація на безсмертя душі не знаходить підтвердження в Старому Завіті і суперечить йому . Тим самим у дуже істотному пункті єдність Біблії ставиться під сумнів. Так , Екклезіаст без усякої надії вдивляється в межі людського життя. Псалмопівець Давид з плачем розмірковує про скороплинність людського життя: «Людина як трава , дні його яко цвіт польовий , так відцвіте , як дух пройде в ньому і не буде» ... І Іов запитує , очевидно , не чекаючи відповіді: « Як помре чоловік , то чи оживе? » ( Іов.14 : 14 ) .

Так , старозавітним людям не було ясно відкрито наявність життя після смерті . Вони могли передчувати , жадати цього - але явно їм нічого не було сказано. Адже говорити , що за смертю їх чекає життя в Бозі , Царство Небесне , - значить втішати їх і обнадіювати , але ціною обману. Бо до Христа воно ще не могло увібрати в себе світ , і ніхто зі світу не міг вмістити його в себе . Але і говорити людям Старого Завіту правду про Шеол - означало провокувати в них напади безвихідного розпачу або надривного епікурейства : « Будем їсти та пити, бо завтра помремо ! »

І ось прийшов час , коли надії , здавалося б обдурені , все ж виправдалися , коли виповнилося пророцтво Ісаї: « Тим що живуть в країні тіні смертної світло засяє » ( Іс.9 : 2 ) . Ад обманувся : він думав прийняти свою законну данину - людину , смертного сина смертного батька , він приготувався зустрічати Назаретського тесляра , Ісуса, Який обіцяв людям Нове Царство , а зараз і Сам виявиться у владі стародавнього царства тьми - але пекло раптом виявляє , що в нього увійшла не просто людина , а - Бог. В обитель смерті увійшло Життя , в осередок темряви - Отець Світла .

Втім , і сенс, і дієвий настрій Пасхи нам не вдасться передати краще , ніж це зробив святитель Іоанн Златоуст : «Нехай ніхто не ридає про своє убозтво, бо настало загальне Царство . Нехай ніхто не оплакує гріхів , бо засяяло прощення з гробу . Нехай ніхто не боїться смерті , бо звільнила нас Спасова смерть. Воскрес Христос і Життя перебуває. Воскрес Христос і жодного мертвого у гробі ! ».

« Свій прийшов до своїх ». Хто ці «свої» ? Святі царі і пророки , праведники Старого Ізраїлю ? Так! Але що каже Златоуст ? Хіба говорить він : « Ні єдиного іудея в гробі » (у духовному гробі , в Шеол ) ? Ні, - взагалі « жодного мертвого ».

Чи знали руські іконописці , що найдавніші православні святі вважали « християнами до Христа » праведних язичників- філософів ? «Сократ і Геракліт і їм подібні , які жили згідно з Логосом ( Словом ), суть християни » ( святий Юстин Мученик ) . Всі ті , хто шукав Єдиного Бога і в ім'я Його подавав своєму ближньому «хоч чашу холодної води » , чия совість вела до служіння Богу і добру, - всі вони шукали саме Христа ( ще не знаючи Його імені) і були впізнані і визнані Ним і врятовані. Так вважали найдавніші отці Церкви , і навіть у час, коли язичництво було ще сильне , вони не боялися дізнаватися правду в її формально нехристиянських вбраннях - і воцерковлятися їй . Нехристиянські мислителі (якщо вони вчили добру) шанувалися неправомочними володарями не їмприналежної істини, а сама Істина шанувалася Єдиною і передбачувалась усіма духовно шукаючими людьми. І тому - як Мойсей наказав єврейському народу під час пасхального виходу з рабства Єгипту забрати все золото з ​​єгипетських будинків ( бо воно було зароблено євреями за століття їх рабства) , - так і християни повинні приносити в Церкву все краще ; все духовне золото , напрацьоване людством поза церковною огорожею , «під рабством закону».

Але ще й у «золоту осінь» православного середньовіччя , можливо і незнайомі з Иустином Мучеником , руські та молдовські іконописці не соромилися на фресках соборів писати лики дохристиянських філософів. Може , і на іконах Воскресіння Христового вони бачили і писали не тільки старозавітних праведників , а й усіх , що заслужили блаженство « Пожадання і спрагою правди». Адже , як писав ап . Павло , Бог «є Спаситель всіх людей, а найбільш вірних » ( 1 Тім.4 : 10 ) . Адже Бог «хоче , щоб усі люди спаслися і досягли пізнання істини» ( 1 Тім.2 :3 -4). Як само Пришестя у світ Слова означає суд , який полягає в тому , що те , що було від світла , - прийняло Світло , потягнулося до Нього і просвітлиться , а ті , чиї справи були злі , зненавиділи Його ( Ін.3 :19 -21) , - так не тільки в етичному , але й у пізнавальному плані набуття повноти Істини необхідно « судить » всі інші людські думки . «Істинне Слово , коли Воно прийшло , показало , що не всі думки і не всі навчання гарні , але одні худі , а інші хороші » ( святий Юстин Мученик ) .

Те , що здавалося майже нерозв'язним; що володіло , здавалося б , однаково гідністю полуістини - напівбрехні - при світлі Істини , засяло у сутінках безблагодатного Богопошуку , виявилося зовсім не настільки рівнозначним . Втомлена релятивістська мудрість дохристиянського світу виявилася освітленою Сонцем Правди - Христом. І все відразу стало іншим. <...>

Те , що витримувало порівняння зі Світлом , виявляло свою спорідненість з Ним , - поєднувалося з Ним , і приймалося Церквою.

«Світло Христове просвітлює всіх». Може бути , саме це хотів сказати древній іконописець , розміщуючи на іконі Воскресіння серед зустрічаючих Спасителя людей не тільки з німбами , але й без них.

На першому плані ікони ми бачимо Адама і Єву. Це перші люди , що позбавили себе богоспілкування, але вони ж найдовше чекали його поновлення .

Рука Адама , за яку його тримає Христос , безсило обвисла : немає у людини сил самому, без допомоги Бога , вирватися з прірви боговідчужденності і смерті. « Бідна я людина ! хто позбавить мене від сього тіла смерті ? » ( Рим.7 : 24 ) . Але інша його рука рішуче протягнута до Христа : Бог не може спасти людину без самої людини. Благодать не насилує .

По інший бік від Христа - Єва. Її руки протягнуті до Визволителя . Але - значима деталь - вони сховані під одягом. Її руки колись вчинили гріх . Ними вона зірвала плід з древа пізнання добра і зла. У день падіння Єва думала отримати причастя до Вищої Істини , не люблячи саму Істину , не люблячи Бога. Вона обрала магічний шлях: "споживайте і станете » , підмінивши їм важку заповідь « праці » ... І ось тепер перед нею знову Істина , що стала плоттю , - Христос . Знову Причастя Йому здатне врятувати людину . Але тепер Єва знає , що до Причастя не можна приступати з самовпевненістю ... Тепер розуміє: все єство людини повинно пронизати « міркування » , - до Кого дозволено йому причаститися ...

І Єва не бажає самочинно торкнутися Христа. Але благаючи , чекає , коли Він звернеться до неї.

Перш , в раю , одягом людей була Божественна Слава . « Скинувши » її після гріхопадіння , після спроби простежити всю повноту цієї Слави безславно - технічним шляхом , і з'явилася потреба в матеріальному одязі. Світло стало викривати оголеність людей від добрих справ - і від нього знадобився захист , бо при цьому світлі , що став тепер зовнішнім для них і ззовні викривальним , « пізнали, що нагі » ( Бут.3 : 7 ) . Одяг служив тому ж, чому пізніше стануть служити міста - самоізоляції , що стала , на жаль , необхідною ( місто - від « городити , огороджувати »).

Те , що зараз , в момент , зображений на іконі , Єва вся , з голови до ніг , покрита одягом , - це ще й знак її покаяння , розуміння всецілої своєї відокремленості від Бога (одяг даний людям після гріхопадіння ) . Але саме тому - і врятована Єва. Врятована , - бо покаялася.

Іконописець завжди , коли треба показати зустріч людини і Бога , Вічного і тимчасового, прагне явити не тільки сам факт зустрічі , але і значення людини в ній , його приватне , яке вибирає , віруюче ставлення до зустрінутого . В даному випадку про це говорять не тільки обличчя або жести , а й одяг.

А оскільки тим самим вводиться тема покаяння , ікона в душі молящого поєднує Велику Суботу (коли було зішестя в пекло ) і Пасхальне воскресіння . Поєднує покаянні почуття завершальних днів Великого посту і всерозчиняючу радість Великодня.

« На Страсному , серед передсвяткових клопотів , суто постили , говіли ... До вечора Великої Суботи будинок наш світився граничною чистотою , як внутрішньої , так і зовнішньої , милостивої і щасливою , тихо чекає у своєму Благообразі великого Христового свята. І ось свято нарешті наступало, - вночі з суботи на неділю у світі здійснювався якийсь чудовий перелом , Христос перемагав смерть і торжествував над нею » (І. Бунін. Життя Арсеньєва ) .

Воскресіння Христове пов'язане зі спасінням людей. Спасіння людини - з його Покаянням і оновленням. Так зустрічаються у Воскресінні « зуусилья » людини і Бога. Так вирішується доля людини - та доля , про яку запитував Бунін : «Бог чи людина? Або « син бога смерті»? На це відповів Син Божий ».

І знову скажу : це не « міфологія » або « теоретичне богослов'я» . Що більше відповідає природі людини: християнське свідчення про пасхальне диво або великовагова розсудливість «наукового атеїзму» - легко досвідченим шляхом встановити в ці пасхальні дні . От якщо я скажу вам : «Христос воскрес! » - Чи сколихнеться ваше серце у відповідь: "Воістину воскрес! " - Або ви накажете йому промовчати ? .. А краще - повірити серцю!

З книги «Шкільне богослов'я » - М.: Фонд « Благовіст» , 1999 р.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Лимит времени истёк. Пожалуйста, перезагрузите CAPTCHA.

*

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.